Ny rådgivningsenhed skal styrke statens indkøb

Den 1. april åbner et nyt statsligt kompetence- og videncenter under navnet ”Rådgivningsenheden – Statens indkøb”. Centret hjælper ministerier, styrelser og øvrige statslige institutioner med at lave gode indkøb, sende opgaver i udbud og indgå kontrakter af høj faglig kvalitet. Rådgivningsenheden bliver bemandet med eksperter fra Moderniseringsstyrelsen og fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Moderniseringsstyrelsen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen etablerer den 1. april ”Rådgivningsenheden – Statens indkøb”. Det sker, efter at regeringen i december 2017 besluttede at hjemtage en række juridiske opgaver, som ellers blev løst af eksterne rådgivere.
Den nye enhed bistår ministerier, styrelser og øvrige statslige institutioner med juridisk, praktisk og kommerciel rådgivning. Samtidig understøtter enheden en fælles videnopbygning, som tager afsæt i de to styrelsers omfattende erfaring med indkøb og udbudsregler.

I Rådgivningsenheden vil der være fokus på at skabe effektiv konkurrence om de offentlige indkøb, som der rådgives om. Rådgivningen vil desuden blive givet med henblik på at eliminere unødvendige omkostninger for både ordre- og tilbudsgiver.

Rådgivningsenheden er bemandet med statens egne udbudseksperter fra Moderniseringsstyrelsen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Til at begynde med tilbyder den nye rådgivningsenhed en række basisydelser. Frem mod 2020 kommer der flere ydelser til, som man kan tilkøbe.

Ministerier, styrelser og andre statslige institutioner kan kontakte ”Rådgivningsenheden – Statens indkøb” via statensindkob.dk eller via en hotline på telefon 20 41 78 45.

For yderligere information:

  • Moderniseringsstyrelsen: Presserådgiver Frederik Roed på telefon 20 16 90 55.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen: Kommunikationschef Hanne Arentoft på telefon 41 71 50 98.

Læs mere om rådgivningsenheden